Oppstryn og Nedstryn

En kjapp kjøretur over Sognefjellet skulle bringe oss til Stryn. Vi hadde planlagt hele tre netter i telt på Folven Camping. Fagfolk innen terrengsykling hevder at dette er the-place-to-be når det gjelder stisykling. Gjengen som driver campingplassen satser stort på stisykling og kunne fortelle om mange planer for området som nok gjør det verdt å ta turen tilbake her en gang.

_DSC7627

Bangbus (som bileier har døpt den) på vei opp over Sognefjellet.

_DSC7811

Første tur i Stryn ble lagt til Erdalen. Her var det i følge terrengsykkelmagasinet “Terrengsykkel” framifrå forhold og ikke så altfor bratt til Vestlandet å være. En isbre ventet visstnok også i enden av stien. Vi syklet fra campingplassen og det innebar litt transport på asfalt.

_DSC7824

Skyving opp sporete svaberg i starten. Her skal det bli digg å bombe ned. Legg merke til fargekoordineringen mellom sokker, gaffel og briller. Hvorfor Hana hadde på seg trøya han sov i vites ikke.

_DSC7838

Etter noen kilometer nådde vi Vesledalssetra. Arbeidsoppgavene ble fordelt. Noen ble satt til å finne mat.

_DSC7846

Andre tok en hvil.

_DSC7869

Dagens første bro. Jysla skeptisk til droppet ned i steinhaugen. Hvis noen lurte på vassføringen kan vi bekrefte at den var høy.

_DSC7926

Null behov for bro over neste elv. Hvis noen lurte på vassføringen kan vi bekrefte at den var lav.

_DSC7942

Hana gidder ikke en gang krysse bekken og bare følger den ned et stykke.

_DSC8001

Wheelie og hode hevet høyt = God form

_DSC8018

Begge dekk plantet på bakken og hodet nesten under skuldrene = Mindre god form. Noen minutter etter dette bildet ble tatt kunne jeg avkrefte for Hana at snøfonna opp til venstre faktisk ikke var isbreen vi syklet mot.

_DSC8082

Her dumpet vi syklene og tok resten av turen til fots. Måtte igjen avkrefte ankomst ved isbre. Kudos til DNT for bra font-størrelse på vegmerkingen herfra og til breen.

_DSC8114

Den Italienske Turist og en av mange grunner til at sykling det siste strekket er for viderekomne.

_DSC8120

Erdalsbreen
Punktum.

_DSC8173

Endelig tilbake fra fotturen som tok endel lengre tid enn vi trodde. Vi er ikke tilhengere av medbrakt niste på tur så uten bærsankingen tidligere hadde dette reve i tasko.

_DSC8194

Høgfjellsti i starten. Legg merke til et vekten er framme, og at rompa ikke skraper i bakdekket. Selvtillit is restored.

_DSC8208

Som du ser på linjevalget til Hana så er selvtilliten også på plass her. Som svar på spørsmål om linjevalg var svaret “det finnes alltid ei linja, av og te må du bare lagan sjøl”.

Videre nedover fra seteren var stien akkurat teknisk nok til at du hele tiden måtte jobbe litt og søke riktige linjer. Så lenge selvtilliten er på plass kommer også flyten, og dette gjorde at vi ikke engang vurderte flere fotostopp. Hana sykla først og jeg venta egentlig bare på at dette skulle gå galt. Utrolig nok overlevde begge.

På kvelden etter turen traff vi på en av de lokale heltene på Folven Camping som kunne fortelle oss at en kompis av broren til den ene onkelen til moren til han som drev plassen hadde sykla opp til en seter rett nedi høgget som skulle være ganske drøy. Med selvtilliten på topp tenkte vi at ja, dette er noe for oss, og planla dette som tur neste dag.

Etter å ha bært sykkel opp 300 høydemeter forbi bratte eksponerte rock gardens, rothelvede, svinger fra en annen verden og glatte svaberg nådde vi endelig Segestad, eller Sigdestad som de lokale sier.

20160716_145732

På toppen. Eneste vei ned var tilbake der vi kom fra. Det bes en stille bønn.

galskap

Akkurat bratt nok. Utrolig nok kom vi begge uskadd ned til fjorden. Rasjonelle mennesker ville da kanskje sagt seg fornøyd med det og tatt kvelden. Vi derimot hadde hørt sagn om en enda mer spektakulær sti litt lengre oppi liå som på dalspråket ble kalt Glæra. Det er en gammel setreveg som langs noen strekk er sprengt rett ut av fjellet. Høres bra ut.

_DSC8253

Det ser kanskje ikke så gale ut på bilder, men et fall til feil side her gjør at du ender opp nede i juvet noen hundre meter lengre nede.

_DSC7781

Glæra ble bygget i 1852 etter at gårdene på Skåre, Grov, Grønfur, Mork, Dårflot og Fosnes var drittleie av å dra med sauene en helvedes omvei opp til setra her hver eneste vår. Stien var faktisk i bruk fram til 1975.

_DSC8507

På selve setra var stien stort sett greit tilrettelagt når vi på tilbakeveien faktisk fant den.

Vi må videre nordover og som vanlig var det en haug av stier vi ikke rakk over på de to dagene vi hadde til disposisjon.

Vil du ha mer? Følg oss på Facebook!