
Noen av Ånnasklubben sine medlemmer er glad i bakker og har derfor selvfølgelig bladd gjennom boken «Mountain High: Europe’s 50 Greatest Cycle Climbs». Skuffet over at ingen bakker fra fedrelandet kom seg inn på listen så vi på det som vår oppgave å forske oss frem til de 10 mest episke bakkene som Slartibartfast har lagt til rette for.
Det skal nevnes at Ånnasklubben nødvendigvis ikke har syklet alle disse bakkene (ennå) og at mye derfor baserer seg dels på avansert matematikk og dels på synsing.
De fleste Alle bakkene er lokalisert på Vestlandet. All dokumentasjon vi fant tilsa at “Østlandet” er nesten like flatt som Danmark og derfor uinteressant i denne sammenhengen.
I tillegg til kalde fakta som distanse og stigning så er en rekke mer vage kriterier blitt vektlagt. Totalopplevelsen teller mye, omgivelsesvariasjon, veiunderlag, naturopplevelser, historie og ikke minst hva som befinner seg på toppen av bakken er alle viktige ting.
10. Skykula
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Bjerkreim, Rogaland | 19,5 km | 4,1 % | 807 m |
Dette er verken den lengste eller bratteste bakken, men den sniker seg allikevel inn på listen. Klatringen starter i downtown Bjerkreim og går lett oppover de første 15 kilometerne til du ankommer Skineldtvatnet. Her blir du møtt av en bom som forteller deg at det ikke er lovlig med videre ferdsel på motorisert kjøretøy. Kort tid etter bommen kommer du til den bratteste delen av bakken, et stykke på rundt 1 km med en stigning på rundt 13 %. Etter dette stykket flater det ut og er rundt 8-10 %.
På toppen finner du SINDRE (Silomontert, Nedsenkbar, Dekkbar, RadarEnhet) som er plassert der av NATO. Denne har en tendens til å gjøre GPS-signalene litt upålitelige. Bonus for varde på toppen (med skrytebok).

En representant fra Ånnasklubben tester bakken
9. Ørnevegen
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Geiranger, Møre og Romsdal | 6,9 km | 8,2 % | 568 |
Nydelig bakke som starter like ved Geiranger sentrum. 11 serpentinersvinger tar deg opp til ca 550 meter. Like før toppen kommer du til “Ørnesvingen” hvor det er lagt til et utsiktspunkt. Bonus for postkortutsikt hele veien opp.
8. Stalheimskleiva
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Voss, Hordaland | 2,1 km | 11,9 % | 253 |

Populær klatring allerede i 1898, 13 serpentinersvinger tar deg oppover Norges bratteste riksvei. Veien ble enveiskjørt (retning nedover) i 2009 men det er heldigvis et unntak for sykler. Bonus for null mulighet for idiotiske forbikjøringer fra bilister.
7. Folgefonna
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Jondal, Hordaland | 18,2 km | 6,5 % | 1185 |

Voksen bakke som går fra Jondal opp til Folgefonna Sommerskisenter. Ånnasklubben kan ikke annet enn å anta at after-ski mulighetene oppe her ikke står tilbake for noe. Bonus for isbre.
6. Aurlandsfjellet
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Aurland, Sogn og Fjordane | 16,2 km | 8 | 1290 |

Før Lærdalstunellen måtte man over fjellet for å ta seg fra Aurland til Lærdal, nå som tunnelen er på plass er denne veien reservert syklister og bobiler. Som flere av veiene på listen er dette en nasjonal turistveg som betyr at det er mye tyskere og snodige byggverk langs veien. Totalt så er avstanden fra Aurland til Lærdal på 48 km og med 2000 høydemeter blir det nok en bra tur.
5. Sognefjell
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Sognefjell, Sogn og Fjordane | 16,5 | 7,5 % | 1241 |

Siste del av Sognefjellsveien byr blant annet på Nord-Europas høyeste fjellovergang på rundt 1430 meter. Klatringen, dersom du velger å sykle fra Sogndal til Lom, starter noen kilometer etter Skjolden og du er på toppen like før Gjuvvatnet. Denne turen er tilfeldigvis akkurat lik Sognefjellrittet.
4. Lysebotn
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Lysefjorden, Rogaland | 13,7 km | 6,7 km | 963 |

På 80-tallet startet Tjodan Kraftverk sin produksjon helt innerst i Lysefjorden. I forbindelse med dette ble det heldigvis for oss bygget en vei som kan ta deg over fjellet fra Sirdal til Lysebotn. Veien består av ikke mindre enn 27 flotte serpentinersvinger (Alpe d’Huez med sine 21 kan bare gå og legge seg). Bakken starter etter en flat kilometer fra Lysebotn og etter en sving eller to kommer du til en 1,2 km lang tunnel. Vel ute av tunnelen er det egentlig bare å begynne å telle svinger på vei oppover mot Øygardstøl (Ørneredet) som ligger på 640 meter. Du har nå klatret 2/3 av bakken og etter litt videre stigning så går det faktisk litt nedover etter 8 km. Etter 10 km begynner den siste delen som som tar deg opp til toppen på 932 meter.
3. Trollstigen
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Åndalsnes, Møre og Romsdal | 9,4 km | 7,1 % | 677 |
Norge sin miniversjon av Stelvio. Kjent bakke som selv med ganske mye trafikk er en av de mest spektakulære landet har å by på. Turen starter i Åndalsnes og fortsetter en liten mil innover Isterdalen før du møter på denne stigen.
2. Juvass
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Lom, Oppland | 13,2 km | 9,9 % | 1300 |
Turen opp til Juvass er en avstikker fra Sognefjellveien, så om du har en god dag er det mulig å kombinere turen over Sognefjellveien med denne. Fra Lom sykler du Sognefjellveien i 20 km før du svinger inn på den 13,2 km lange klatringen opp til Juvasshytta. Du når ganske kjapt tregrensen og store deler av bakken går i skikkelig høyfjellsnatur med Jotunheimen på den ene siden og Breheimen på den andre.
1. Dalsnibba
| Hvor? | Distanse | Stigningprosent | Høydemeter |
|---|---|---|---|
| Geiranger, Møre og Romsdal | 21,2 km | 6,9 % | 1466 |
Bakken som Ånnasklubben mener er den beste Norge har å by på går fra Geiranger til Dalsnibba. Du starter på havnivå og og kan fra første kilometer skimte fjelltoppen innover i dalen. De første 4 kilometerne opp til Flydalsjuvet har en gjennomsnittstigning på 12%, videre flater det litt ut men til gjengjeld kommer det nå litt partier hvor asfalt er erstattet med grus og hvor du sykler gjennom/over “Knuten”, landets første trafikkmaskin. Etter 2 kilometer er du ferdig med grusen, men nå er det igjen plutselig 12% stigning som varer i ca 8 km til du når Blåfjellet. Derfra er det to ganske flate kilometer til Djupvasshytta. Du har nå ankommet den berømte “Nibbevegen”! Sving elegant forbi bomstasjonen og begi deg ut på 5 km (på grus) med en stigning på rundt 9%. Bonus for gruspartier, utsikt og ankomst på fjelltopp.


















