Tindevegen

Siste dag i Sogndal. Været var fantastisk og det var tid for en landeveisrunde. Målet for turen var Tindevegen, en smal vei oppi fjellheimen mellom Skjolden og Årdal.

_DSC6995

Turen startet fra basen i Kaupanger og gikk langs hovedveien et stykke nordover før vi fikk en lun bilfri sidevei ved Årøy kraftverk.

_DSC7059

Vi hadde bestemt oss for å sykle opp Lusterfjorden på øst-siden da veien her er betydelig mindre trafikkert. Dette innebar en tur ned til Solvorn og en turistpreget ferjetur over til Urnes, hvor det visstnok fantes en stavkirke som er verdt å besøke. Det ble en halvtime med venting på ferjo, og på den tiden rakk noen å tipse media om vårt nærvær.

_DSC7101

Hana San og Hana på ferjo.

_DSC7150

Jobbsykkelen er lett med på wheelies. Lesere med laser-opererte øyne legger kanskje merke til kombinasjonen skjermer og tørre forhold. Dette kan forklares med at på morningen stod valget mellom å skru av bakskjerm (som allerede var montert) eller å skru på framskjerm (som ikke var montert). Framskjermen krever 3 skruer, bakskjermen krever 4. Det sier seg selv hva det fornuftige valget var.

_DSC7167

På ferja tipsa Hana San oss om en bra sjappe med lokale gardsprodukter.

_DSC7196

Det var verre med tunnelene. Dette var en variant uten lys på 1500 meter som buet nok til at dagslys i begge ender forsvant. Vi hadde lys på sykkelen og dette var akkurat nok til å såvidt skimte de hvite kantstripene. Mitt lys var betydelig bedre enn Hana sitt, og når jeg sykla fra han midtveis i tunnelen måtte vi gå over til sonar-basert navigering (Marco – Polo).

_DSC7208

Skjolden. Tid for lunsj.

_DSC7236

For mye lunsj.

_DSC7245

Klatringen opp fra Fortun.

_DSC7305-Edit

Swix-mannen sjekker komputeren om det finnes noen Pokémons i nærheten. Tindevegen skimtes i bakgrunnen.

_DSC7319

Bare 32 km til Årdal? Dette blir for lett.

_DSC7329

Det har blitt mye stisykling i det siste, og der er det viktig å alltid ha fokus på utgangen av svingen.

_DSC7389

Bompengemannen på toppen vinket oss selvsagt rett forbi bommen. Selv etter å ha sluppet å betalt bompenger sykler vi som om vi eide veien. Hana betaler ikke engang årsavgift…

_DSC7451

En liten dupp før siste klatring baki der. Ingen har på dette tidspunkt fått det. Utenom en.

_DSC7497

Downtown Øvre Årdal, eller Øvre, som de lokale sier. Et mye større sted enn vi begge hadde trodd. Fikk tid til et kjapt stopp på et kombinert bakeri/bryggeri/pub. Vi fikk også svaret på hvorfor plassen trengte ikkje en, ikkje to, men tre kraftlinjer. Det er her aluminiumet som sykkelen min er laget av kommer fra.

_DSC7521

Mr. Longleg tar et firsprang ned en av de siste svingene ned mot Øvre.

_DSC7536

Fra Årdal og inn til ferjekaien var det ca. 36 km med mye tunnel-helvede. En særlig takk til den lengste tunnelen som for anledningen var uten belysning grunnet vedlikehold. For å holde matematikken enkel ble vi enige om å snitte på 36 km/t. Med litt kupert terreng og motvind satt dette sitt preg på ferjeturen når vi endelig kom fram.

Vi tok ferja til Mannheller, som er en liten flekk omgitt av fjord og fjell med kun en ferjekai og to tunnelåpninger. Her var det sykling forbudt, men når eneste annen trafikk i vår kjøreretning var 25 minutt unna valgte vi å ignorere dette og tråkka på gjennom tunellen og de siste kilometerne som gjenstod til Kaupanger. Turen endte opp med å bli litt over 15 mil og med kjøringen i slutten ble det nok en tur som reiv i tasko.

Vil du ha mer? Følg oss på Facebook!