Trodla-Tysdal

Inspirert av sesongavslutningen til «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» fra 2003 hvor det ble opplyst om at eneste adkomst til gården i Trodla-Tysdal er med båt eller til fots over fjellet, så vi på det som vår oppgave å sjekke om ikke sykkel kunne være et tredje alternativ.

_DSC5070

Parkeringsplassen på Kleivaland. Stemningen sto nesten i taket.

_DSC5074

Dagens første utfordring besto av å lukke opp (og igjen) grinden uten å klikke ut av pedalene. Etter en rekke forsøk og en lang forsinkelse aksepterte Hana endelig at han ikke fikk det til.

_DSC5077

Underlaget de to første kilometerene var stort sett prima traktorvei eller skogsti.

_DSC5088

Det er potensiale for mye sti-herjing de første kilometerene.

_DSC5125

Dagens første elvekryssing. Siden Hana ikke presterte her måtte jeg vise hvordan det skulle gjøres. Trikset er en kombinasjon av intens konsentrasjon og den laveste setehøyden i NATO.

_DSC5146

På den andre siden av elven var steinene litt større, og stien litt brattere.

_DSC5153

Det begynte å gå litt oppover, fremdeles god flyt.

_DSC5158

Plutselig møtte vi en liten vegg, og sykkelen måtte bæres. Hana er allikevel fornøyd siden han får dundre ned her på tilbakeveien.

_DSC5185

Etter 120 høydemeter med hike-a-bike var vi oppe ved Kløvatjørna og et skilt som kunne informere at fra nå av var det bare unnabakke. Smud.

_DSC5207

Helgaland. Stien ned her var småsketchy og vi gikk begge på trynet noen ganger i et forsøk på å imponere møtende turgåere.

_DSC5218

Herlig med et lite avbrekk fra bratte stier med velplasserte steiner hvis eneste mål og mening er å sende deg over styret.

_DSC5229

Tidvis god fart og fantastisk flyt på de 250 høydemeterene vi hadde igjen nedover.

_DSC5267

Er du glad i rock gardens anbefaler vi denne turen. Når det først var litt flate partier var de dandert med steiner.

_DSC5288

Noen hadde lagt igjen to trestolper som var dekket med planker. Dette gjorde passeringen over elven dødsenkel.

_DSC5295

Mye flyt etter broen. Her passerte vi severdigheter som Øyahidleren og Dommedagssteinen

_DSC5344

Dersom du ser godt etter kan du skimte Øvre Tysdalsvatn i venstre del av bilde.

_DSC5398

Sluttspurten inn mot gården.

_DSC5421-Edit

Upåklagelige sykkelparkerings-fasiliteter.

_DSC5435

Etter litt mat og showing var det tid for å bære sykkelen tilbake opp fjellet.

_DSC5494

Hvis du ikke er over-gjennomsnittet glad i bære sykkel opp fjell så er nok korrekt avslutning på denne turen båttransport inn mot Årdal.

_DSC5511

På vei opp har man derimot gode muligheter til å stoppe opp og se seg litt rundt. Det er usikkert om Hana hiver etter luft, eller om han er bergtatt av utsikten.

_DSC5522

På vei opp siste motbakkestrekk. Greit misunnelig på gjengen som slappet av i gresset lenger nede.

Etter å endelig ha nådd toppen gjensto nok et bratt parti nedover. Siden begge hadde nådd så langt uten noen alvorlige skader droppet vi å sykle «en-feil-her-og-noen-må-ringe-en-ambulanse»-partiene nedover her.

Har du teknikken og utstyret i orden og klarer å sykle gjennom lange partier med stein, samt nedover veldig bratte og knotete partier så anbefaler vi sterkt denne turen. Skulle vi syklet den igjen hadde vi nok prøvd å ordnet båttransport tilbake til Årdal, tilbaketuren besto av såpass mye bæring at de partiene som faktisk kunne sykles ikke var nok til å veie opp.

Vil du ha mer? Følg oss på Facebook!