Chamonix 6: Siste dag – ekspedisjon til Sveits

Advarsel: Dette innlegget inneholder bilder av personer, gjerne syklister, med ganske fantastiske fjellandskap som bakgrunn. Kan medføre sjalusi, kvalme og mistet appetitt på sykling i den våte sorpeskogen du pleier sykle i.

Siste sykkeldag på årets Chamonix-tur byr på noe vi har hatt lyst til å teste hele uka – ekspedisjon over grensa til Sveits. Grunnet den nydelige regelen om maks 5 velos per tog stikker PA og undertegnede tidlig til togstasjonen med plan om colabrus-venting i Le Tour mens de andre tar toget som går om en time. Planen er spektakulær, utførelsen ikke like så. Vi ankommer togstasjonen to minutter etter toget har gått, eh, grunnet … mye veiarbeid på vei ned til togstasjonen.
Etter 45 minutter med den gode samtalen ankommer resten av folket, og vi smyger seks sykler inn på toget uten noen kommentar fra personalet. Så langt alt vel. På neste stasjon kommer fem sykler til, fortsatt ingen kommentar. Maks 5 velos er tydeligvis retningslinjer for regelryttere, ikke en sikkerhetssak som må følges i alle tilfeller.
Uansett, vi kommer oss til Montroc, sykler den lange bakken opp til Le Tour og kaster oss i le gondola og videre opp med stolheis før vi sykler videre oppover til vi finner et kart. PA er klar for cross. Eller ishockey.

DSC01175

Smekker utsikt når vi er på ca 2200 moh. Helt greit med sol og nesten skyfritt siste dag.

DSC01182

Koseflytsti langs åssidene. Samtlige lurer på hva vi egentlig venter på, før vi oppdager fotografen langt baki der.

DSC01185

Strekk i feltet på vei mot Sveits.

DSC01199

Chamonix Valley.

DSC01206

Stisyklister med Chamonix Valley i bakgrunnen. Flanders tar en #lookmumnohands. Flanders er den typen fyr som sitter på bakerste rad på bussen. På det midterste setet.

DSC01216

Turister i løypa! BRAAAAAAAAAAAAAAP.

DSC01224

Vi kommer oss forbi turistene og oppdager at vi plutselig er kommet inn i nabolandet Sveits. Her er stemningen lun og fin, så vi stopper for å nyte synet av en ny dal. Og for å pisse litt på Sveits.

DSC01238

Flanders måtte bajsa lite, og Dansken stiller villig opp for å ta imot. That’s what friends are for. Fotografen er veeeeldig redd for hvor mye som kommer til å lande på sykkelen hans.

DSC01246

Undertegnede fant en halv colabrusautomat i sekken, fiffig planlagt tidlig om morgenen. Verdt å dra på! Her er stemningen ganske bra, for å si det mildt. Tusen takk til Mavic forøvrig, som leverer tulle-Birken-dekk med deres WTS (Wheel Tyre System) når du kjøper Crossmax XL hjulsettet.

DSC01249

Foto-, pisse-, bajse- og colabrusstopp over. På tide å sykle nedover. Mykleboost ser etter sykkelen sin som vi har gjemt bak varden.

DSC01256

Vente-på-Dansken-stopp etter en heeeeeeftig nedkjøring med masse spisse steiner og flytstier. Flanders forklarer PA hvor mye som er feil med cross-trøya hans. Det er sjelden PA får stiltips fra Flanders.

DSC01270

Flanders har sett ørn og peker oss i riktig retning. Boost leter enda. Jeg lurer på hva i helsike vi står i kø for.

DSC01312

Etter hvert finner vi veien i bunn av stien, og fortsetter nedover asfalten mens vi tar hver eneste avstikker på sti vi finner. Vi ender tilfeldigvis opp midt mellom noen småhytter og hus, og velger å være høflige og stige av syklene for å trille rolig gjennom tunet.

DSC01328

Stille bønn om å finne mer flytsti. Vi ble som vanlig ikke hørt.

DSC01331

Etter et ganske kult stiparti for å unngå å sykle ned gjennom en tunnel er det kommet til dagens høydepunkt – klatring på asfalt. Vi kjører kontrollert og fint og ankommer riksgrensa der undertegnede tar 10 poeng i skiltspurten – på bakhjulet. Klatring videre et kvarter fører oss til Vallorcine, og det er på tide med lunsjstopp. De har ingenting av det som ser godt ut på menyen, og vi ender opp med «dagens», en tre-retter som byr på brød til forrett, salatblader med balsamicoeddik til forrett nummer to og selvfølgelig svin med påmmfri til hovedrett. Heldigvis blir det servert god øl til.
Når jeg er beinklar for å tråkke videre opp dalen begynner maset om kaffe, og de fem kaffedrikkerne bestiller seg espresso. Undertegnede tar hevn og går for sjokolademousse med colabrus. Jeg visste forøvrig ikke at Frank Shorter laget enduro-spesifikke plagg, Mykleboost?

DSC01358

Rett etter vi er ferdige på restauranten går toget oppover, og vi hopper på for å slippe klatring på asfalt. Null stress med seks sykler denne gangen også, selv om konduktørdama blir litt under snittet glad i Flanders som demonterer halve sykkelen sin for å skifte bremseklosser midt på toget. To stasjoner senere er vi tilbake i gode gamle Argentina, og arbeidet med Frosken fortsetter. PA får kjempekjeft av dama til høyre i bildet for sykling på perrongen, noe som ikke tillates!

DSC01362

Etter hvert blir Flanders endelig ferdig med klosseskiftet, dvs han er tilbake på de gamle klossene siden det ikke er plass til bremseskive mellom de nye. Vi finner gondolen og flyr opp i høyden, der Flanders må låne Dansken sine nesten utslitte bremseklosser, mens Dansken får seg flett nye. De er råe på forhandlinger i nød, disse danskene. Videre sykler vi, for tredje gang denne uka, kremløypa som går fra Argentina og ned til Chamonix. Et tilfeldig veivalg nesten i bunn inn på en såvidt synlig sti tar oss inn på turens råeste nedkjøring der det er grapsebratt og lite rom for feil. Helt rå avslutning på seks dager med stisykling. Frodolini bommer på en avkjørsel og vi ender opp med asfalt tilbake til hytta, der vi ganske straks går i gang med demontering av sykler for å stappe dem i koffertene.

DSC01367

Totalt ble dagens tur på 42 km i løpet av 6 timer (pluss en time venting på tog). Detaljer på Strava:

I løpet av seks dager på sykkelsetet rakk vi gjennom over 25 mil – og utallige smiles per hour. Det er utlyst internkonkurranse i videoredigering fra samme råmateriale, og de to innsendte forslagene kan ses under. Nyt det, og tenk hvor bra det var for oss som faktisk var der for å oppleve dette. Tusen takk for turen, gentlemen! Noen av dere blir kanskje invitert med neste år.

Verdt å nevne: I løpet av uka har vi kun hatt tre (3!) punkteringer. To stk kom første dag på leiesykkelen til Mykleboost, den siste var Frodolini under vasking av sykkel på Zero G. Utrolig!

Vil du ha mer? Følg oss på Facebook!