Chamonix 4: Flowy trails, switchbacks, snadder!

Halve turen er bak oss. Noe har vært utrolig lunt og fett, annet har vært knot og tull. Skal vi safe og kjøre gamle stier om igjen eller utforske litt mer? Vi går for å starte med utforsking, og ruller rolig ned til perrongen for å ta toget til Montroc som ligger 100 høydemeter nedenfor Le Tour, der le gondola har et utgangspunkt. Ved ankomst perrongen ser vi en downhillsyklist som har samme tanke, og bekymringen over skiltet som informerer om max 5 velos øker. Når toget kommer stikker familien Mykleboost og Dansken til fremste vogn, mens downhillsyklisten går inn i bakerste vogn mens en hyggelig togkonduktør forteller oss veldig bestemt hvor mange velos det er plass til på toget, og at det er en time til neste tog. Takk for hjelpen, toget ditt var så godt som tomt. Regler er tydeligvis regler i vive la France, og vi er fire mann som må oppover dalen.
Etter mye kjemping opp bratte bakker (vi dropper asfaltveien siden vi tross alt hadde på oss endurospesifikke plagg) ankommer vi Argentina – der det står et tog klart til å motta oss. Vi hopper på toget og kommer plutselig på at vi ikke vet hvilken vei det går. Blikk med enorm bekymring blir observert og vi holer pusten ubehagelig lenge før toget heldigvis beveger seg riktig vei og vi slipper unna de siste 200 høydemeterne klatring. Vel fremme i Montroc gjenstår ca 100 høydemeter opp til le gondola, og disse går som en drøm med tanke på at vi slapp unna turen fra Argentina.

En gondola og en stolheis senere finner vi en downhill-løype som vi tar ned til nærmeste café, som selger colabrus. Utsikten er upåklagelig.

DSC00546

Test av en halvdårlig downhill-løype pågår.

DSC00586

Fem til seks skilt markerer hvor farlig dette stein-droppet er, og alle anbefaler å kjøre rundt. Flanders racing synes det er så kjipt at han faktisk angrer etterpå at han ikke bare kjørte rundt det. Fotografen har ikke klart å fange det veldig bra, men det er minst en halv til åtte meter ned til landingen.

DSC00560

Etter å ha kjørt ned den røde downhilløypa som ikke er særlig bra tar vi oss en bedre lunsj på nærmeste lunsjbutikk før vi nesten sovner i le gondola på vei opp igjen. Planen er å finne noen flytstier som går langs åsrygger og slanger seg ned til utgangspunktet 700 høydemeter lenger nede. Vi kjører møte på toppen. Boost sjekker om styret står beint på Ellos-sykkelen, mens Stolzen tar på seg en jakke som sikrer synlighet når han sykler til og fra jobb.

DSC00622

Motorvei ned mot kosesti må til. Vi kjører selvfølgelig rulle, og har klart å kjøre av Dansken.

DSC00628

Motorvei, 2100 moh. Aner ikke hva Dansken gjør på lilleskiva her.

DSC00638

Ved første kryss skal vi inn på singletrack, det vi alltid jakter på. Siden vi må vente en stund på fotografen og dansken rekker vi å tømme tanken.

DSC00671

PA kan både løfte Dansken OG slikke han i rompa samtidig. Dansken er fornøyd.

DSC00695

Nærmer oss klar for nedkjøring. Lune forhold, til tross for litt vind og lav temperatur i høyden. Dansken har senkepinne, men må justere den ned siden den har kort vandring. Billig.

DSC00706

Det blir litt tid til show på transportstiene før vi tar kursen ned mot Le Tour igjen.

DSC00725

Åsen går i brudd. Oppover. Dette er sjelden vare.

DSC00750

Konebankeren shower litt med å stoppe når det ikke er nødvendig å stoppe. Knebeskytterne er akkurat passe stramme og holder seg på plass.

DSC00758

Vi skal øyeblikk finne beste vei ned dit. Dette blir bra.

DSC00761

Flowy trails! Tydelig at disse kommer ganske overraskende på unge Mykleboost, siden han har glemt albuebeskytterne han fikk av mormor.

DSC00808

Etter en finfin nedkjøring til Le Tour velger vi å stille styret i retning Argentina og gondolen vi husker så bra fra tirsdag. Rekker vi den, og rekker vi en tur ned 47 switchbacks samt en tur opp igjen for å ta kosestien ned til Chamonix?

Canyon Spectral, Specialized Stumpjumper, Specialized Enduro, Lapierre Froggy, Specialized Enduro og Trek Fuel EX.

DSC00871

Vi innser at vi har dårlig tid – og etter litt research fra Hana på kontoret finner vi ut at forrige nedkjøring av 47 switchbacks tok 35 minutter. Vi har 50 minutter på oss før siste gondola går, så med innlagt beregning av tekniske utfordringer tar vi sjansen. Frodolini starter først slik at han får seg en god pause i bunn, etter å ha kjørt som om han har stjålet noe. Det skal nevnes at han tar forbi to downhill-utstyrte syklister som har forvillet seg inn i disse svingene. Han tar KOM nesten to minutter bedre enn tidligere bestetid, mens undertegnede kommer inn noen minutter senere til en god fjerdeplass overall.

Vi rekker le gondola med god margin, men grunnet litt stifinnerutfordringer hos PA stikker le gondola av før de siste tre kommer frem.

På toppen igjen venter vi på resten samtidig som været for første gang snur til det verre. Sol blir til skyer, skyer blir til regn. Mye regn. Når resten av gjengen ankommer er det på med det vi har av jakker og annet som kan beskytte oss på siste tur hjem til hytta. Dansken og Flanders har en god løsning fra Kongsberg. De prøver å få til en fistbump, men bommer.

DSC00877

Mens noen kjører giveaway-løsning, kaster PA selvfølgelig penger på problemet og drar frem noen fete goggles. «Disse er sinnsykt bra for regn, ass.»

DSC00875
Grunnet særdeles dårlig vær store deler av veien blir det lite fotostopp, men vi koser oss bra på samme ruta som vi kjørte tirsdag ned til Chamonix. Utstyret har dog fått gjennomgå, og det hele ender opp med en spylerunde hos Zero G.

DSC00879

En fantastisk dag i alpene klokker inn på 7 timer og et kvarter fordelt over 59 km:

Takk for turen!

Vil du ha mer? Følg oss på Facebook!