Chamonix – Argentina!

Etter en heidundrandes bursdagsfest for Dansken klarte vi å vekke husfolket tidlig nok til å innta en bedre frokost og komme oss avgårde i retning La Flégère. Etter litt lun transport på asfalt viste det seg dessverre at le gondola var stengt, og en ny plan måtte utarbeides innen rimelig tid. Lengre opp i dalen finner vi Argentina, tilfeldigvis med samme navn som et land i Syd-Amerika for de som har globus tilgjengelig. Et svært kart på parkeringsplassen viser oss at det går sti dit, så valget er ganske enkelt. Dessverre nevner ikke kartet at stien som går dit er satans bratt på diverse punkter, og flere av turens deltakere raper halvfordøyd Fernet på veien. Etter litt for mye klatring i begynnelsen er det egentlig ganske flowy, og fotograf Frodolini ber oss showe litt på vei over ei bru. Flanders og frosken leverer.

DSC09581

Etter en liten time transport ender vi opp i Argentina, og le gondola er klar for avreise. So are we! Vi tok med oss kulegrillen opp.

DSC09667

På toppen, også kalt Lognan 1972m, kommer vi over en haug med sauer som blir styrt av et esel (eller noe som ligner, iflg Dansken). Det er ikke nødvendig å kommentere ansiktsuttrykket til undertegnede. Veldig tynn luft, osv.

DSC09694

Syklister og sauer.

DSC09702

Fra Lognan går det to stier vi er interesserte i iflg boken Frodolini har anskaffet. Boken blir forøvrig referert til som Arne Garborg sin fineste litteratur, og heter Chamonix Bike Book. Den første stien inkluderer 47 hårnålssvinger, på sykkelspråket kalt switchbacks. Etter gårsdagens noe tekniske utfordring var det stor resistans fra eksterne ånnaser med på tur som ikke var like fornøyd med mangelen på flyt. Denne resistansen ble heldigvis ignorert av turlederne Frodolini og Åsen, og vi kom oss avgårde. Etter å telle fire-fem-seks-syv-åtte-ni sykt bra svinger, var samtlige veldig enige om at dette var helt fantastisk, og de neste førti blir ren nytelse og bruk av bremseklosser. Under ser du Flanders på vei ned til en av dem.

DSC09731

Garmin på styret. Trist.

DSC09742

PA i god gang. Siden det ser jævlig ut på bilder har vi sladdet GoPro-kameraet finansministeren har på den nye MIPS-hjelmen.

DSC09764-Edit

På vei mot neste nytelse av en sving.

DSC09784

Nike racing team aka PA på vei mot neste sving. Legg spesielt merke til hjelmstroppene som skjuler brillene. Ille. Dette fører nok til to ukers utestengelse fra Aker Brygge. Og kameraet på hjelmen som er bortevekk.

DSC09786

Switchback-teknikk som plager de bak deg: Sving sykkelen med låst forhjul. Krever mye trening i løpet av ungdomsskoleårene, lønner seg i Chamonix.

DSC09794

Man down! Ingen har noen form for anelse av hvorfor PA ligger i ei grøft. Det hele er bare trist.

DSC09870

Andre tur ned fra le Gondola tar vi en supersykkelsti som går helt til Chamonix. Iflg Arne Garborg skal vi sykle opp bakken helt til vi kommer til en wooden bench. Hvorfor ikke ta et gruppebilde her? Andre smiler og ser inn i kameralinsa. Ånnasklubben går nye veier. Vi beklager innslaget av sykkelen fra Ellos-katalogen til høyre i bildet, vi prøvde å holde oss til kun karbonsykler synlig. Legg gjerne merke til fraværet av Hana. Han koser seg sikkert hjemme på jobb.

DSC09877

Slitsomt med kjede som hopper av? Lag din egen chainguide i felten. Klipp av unødvendig materiale veldig fint. Ta med eget verktøy for å få det hele til å se fint ut.

DSC09884

Slanke syklister på vei ned en lun motorvei.

DSC09891

På veien ned havner vi på en eng. Heeeeeelt greit parti.

DSC09905

Farten på syklisten i bildet er MINST 70 km/t. Ca. Vi koser oss.

DSC09927

Flanders nyter livet ned en lun sti.

DSC09942

PA har full kontroll. På løpesko. Det heter ikke joggesko på Aker Brygge.

DSC09960

– Mormor har sagt at jeg må ta vare på helsa, så jeg må bruke albuebeskyttere! har Mykleboost erklært. Å kalle det overdrivelse blir en underdrivelse.

DSC09977

Dansken på joggeskotur.

DSC09982

Midt i skauen fant vi noe som kunne brukes som et hopp. Etter å ha innhenta Frodolini som lå i front (og måtte sykle opp igjen) samlet vi sammen en haug med kameraer og lot en etter en sette utfor. Først måtte vi dog analysere det løse demperopphenget til Frodolini. PA og Dansken diskuterer verdensproblemer. Verdt å nevne at Frodolini holder sykkelen mens Flanders og Åsen gjør grovarbeidet.

frodefail

Noen velger å innta airtime lenge før kanten, andre sykler halvrolig ned. Sammen er vi dynamitt.

DSC00006

Mykleboost tar sats. Det så ikke bra ut ved landing.

DSC00025

Nøye analyse viser at jeg faktisk hadde et brøkdels (liten brøk) sekund airtime her. Det unnskylder allikevel ikke teknikken. Ille!

DSC00060

Dansken valgte å ta det som et dropp man kunne kjøre ned, og hadde derfor minst ett hjul plantet i bakken til enhver tid. Safety first!

DSC00074

Nedkjøringen videre er nydelig og vakker og flott helt til vi kjører fra Flanders, Dansken og PA. Etter mye venting og brukbar stemning velger vi å sykle videre i retning Chamonix. Heldigvis går det en god stund før sykkelen til undertegnede begynner å herje med bosset bak. Giret hopper frem, kassetten går ikke rundt. Etter en enkel analyse viser det seg at vi er tom for freewheel, det må trøs fixie-style videre. Interessant på helt ny sykkel (dette var fjerde tur). Innlevering på Zero G (som er Specialized-forhandler) mens vi spiser lunsj kommer tilbake med en herlig analyse; navet er knekt. Ikke bosset. NAVET.

2015-09-08 17.06.49

Heldigvis har undertegnede tegnet super-duper-verdigjenstandforsikring på den nye superdupersykkelen, og ved slike tullefeil er det bare å ringe ditt forsikringsselskap. Svensken i andre enden var mer enn klar for å hjelpe.

DSC00096

Ting har en tendens til å ordne seg. Siden Zero Gravity ikke selger hjul løst endte jeg opp med nytt hjulsett. Trist sak. Takk, IF. Mer om dette kommer nok senere.

Uansett, tirsdagens tur ble på totalt 35200 meter og finnes på Strava for de som vil gjenta:

Vil du ha mer? Følg oss på Facebook!