Doffen har daua og Flow Country Trail. Good times!

Dag 3 – Problemi e Valle delle Mine

Vi våkner opp til snø på hustakene. Termometeret viser fortsatt blått. Sweet. Dette har vi med klær til. Evt ikke.

Frodolini sin sykkel står fortsatt på «the operation room» i Mottolino Bikepark. Dagens hovedprioritet er derfor å få gang på «testvinneren». Flere sykkelsjapper er åpne i dag, og etter en Nutella-basert frokost hiver vi oss i el Vivaro og oppsøker dem alle. Først havner vi på Specialized-sjappa, som faktisk har rett aksling liggende fint i et monter. Vi jubler, handler, og stikker videre. På Cannondale-sjappa treffer vi en dritkul fyr som nettopp har arrangert – og vunnet – endurorittet som gikk her for noen uker siden. Vår type fyr. Han forteller om flotte løyper vi ikke vet om, og siden han har fri i morgen tenkte han seg ut på tur. Gjerne med selskap. Vi melder vår interesse. Mer om det senere. Vi har delene vi trenger, og kjører videre for å hente pasienten som endelig har fått sin kur.

So close. Ny aksling er på plass, og alt er fint. Det som er synd at gjengene der akslingen skal skrus inn ikke lenger befinner seg i ramma. Vi er altså like langt. Bicycle repair man kan ikke fikse dette, så vi tar med oss sykkel (med nytt bakgir, for anledningen NEDGRADERT til et SRAM X7) i bilen og stikker tilbake til Cannondale-sjappa. Han bruker en drøy halvtime på å slipe ned kantene på en mutter som vi kan banke inn i ramma, og akslingen får akkurat nok tak til at det går an å sykle på det. Hjemmemekk, der altså. Tre sykler er klar til strid. Underveis har Hana fått anledning til å handle litt, nemlig ny jakke (ikke for jobbsykling) og matchende briller.

DSC06292
Stil er selvfølgelig ikke noe du kjøper, men noe denne mannen demonstrerer.

Siden vi kommer i gang mye senere enn planlagt kjører vi safe – Flow Country Trail og Valle delle Mine, en repetisjon fra søndag. Klatringene er like harde, nedkjøringene er mye bedre nå som vi kjenner dem.

DSC06300
Det går litt seint med mannen i jakke, så personen bak må bremse opp og stoppe hele tiden. Mangel på flyt. Kritikkverdig.

DSC06309
Det er verdt å nevne at bakgrunnen/himmelen ikke er justert på noe vis. Det var faktisk så bra vær hele dagen. Vi trodde vi så en sky på et tidspunkt, men det viste seg å være et fly.

DSC06314
Snørester fra i natt. Hana i godt driv opp en knekker.

DSC06321
I dag klarer han svingen som ikke gikk like bra på søndag! Hana vil gjerne takke de nye brillene som ga han ekstra selvtillit i denne tunge kneika. For mye selvtillit, vil noen kanskje mene.

DSC06343
Klatring! På bildet ser vi faktisk både Hana og undertegnede. Unødvendig å diskutere rekkefølge. Begge var i ganske drøy rød sone. Det er litt tynt med oksygen rundt 2400 moh.

DSC06349
Frodolini bruker de samme gamle kjipe X9-skifterne til å styre et enda kjipere X7-bakgir. Dette er ille. I tillegg har han tatt med EDB-apparatet fra landeveissykkelen, som tilfeldigvis er tre generasjoner gammel. Jeg hadde også en sånnen. I 2011.

DSC06358
Etter en lang og tung klatring ligger Hana halvdød i lyngen på 2400 moh. Det er tydelig at han trenger litt kos. Levert.

DSC06368
Hana, gidde du ta bilde av meg åg te bloggen? Eg får aldri verme.

DSC06371
Etter en liten men fantastisk nedkjøring kommer vi til hytta med rødvinen, der det også er en drikkekilde. Undertegnede er tørst, og forsyner seg.

DSC06374
Hana er også tørst, men fortsatt sliten etter den harde klatringen, så han legger seg bare ned og blir forsynt.

DSC06391
Undertegnede drakk for mye vann, og måtte lette litt på trykket. Hana er fortsatt tørst, men ser ikke helt hva som skjer pga de nye brillene.

DSC06408
Er kanskje ikke nødvendig å kommentere hvor bra alt man ser i dette bildet er.

DSC06414
Livet smiler til Hana som må trø – i nedoverbakken. Det er hardt å ligge bak.

DSC06429
Vel fremme på restauranten i Valle delle Mine får jeg prøve de nye brillene til Hana. Går raskt tilbake til Oakley.

DSC06436
Lokal hveteøl. Og en snobepåse med colabrus.

DSC06441
Uteserveringen på restauranten i toppen av dalen. Posør til venstre, det som er igjen av sykkelen til Frodolini til høyre.

Fra restauranten krysser vi elven via en liten bro, kjemper oss opp en liten knekker (hvorfor gikk du av sykkelen her, Frodolini?) før vi kjører tidenes nedkjøring på flytsti med nydelige svinger, småhopp, steiner og svære glis. Vi rekker ikke engang noen fotostopp før vi er i bunn, og transporten tilbake til gondolen.

DSC06465
Åsen drar.

DSC06472
Hana ligger på hjul. Typisk snyltende jobbsyklist. Nok en gang bevises det at de røde syklene er raskest.

Vi stikker rett tilbake til gondolen, og flyr opp igjen. På runde to i samme rute svinger vi av litt før den verste klatringen for å få en heavy nedkjøring med mange krappe svinger, også kjent som «switchbacks» på italiensk.

DSC06478
En fin liten hytte rett før svingene starter byr på fenomenale fotomuligheter. Vi utnytter dette, og tar nytt lagbilde.

DSC06488
Krappe nydelige svinger nedover. Hana i god form ser etter utgangen av svingen.

DSC06506
Åsen i samme sving. Det ser dårlig ut, men jeg klarte den helt fint, altså.

Siden starten kom sent i dag ble avslutningen enkel – tilbake til Mottolino for å spyle syklene og rett på afterbike i sentrum. Vi nyter et par kalde på stampubben til Northug før vi trør rolig hjem til leiligheten. Etter prosecco, bilderedigering og dusjing trasker vi avgårde til restauranten Al Portico – sterkt anbefalt av vår en av norgeshistoriens beste BMX- og downhillsyklister, som nå er teknikktrener på landslaget. Siden vi gikk en kilometer oppover for å finne en stengt dør velger vi å ikke nevne navnet på denne syklisten, for å beskytte hans nærmeste fra den vrede vi hadde lyst å utsette han for.

Uansett, vi er tilbake i leiligheten og ser frem til morgendagen. Vi stikker til Cannondale-sjappa kl 09:00 før en taxi tar oss til toppen av Stelvio-passet. Derfra sykler vi sti tilbake til byen. Det kan fort bli bra! Spesielt hvis sykkelen til snobepåsen overlever.

Dagens tur på Strava:

Vil du ha mer? Følg oss på Facebook!